Norges mest majestetiske linje?

Jul 5th, 2010 | Kategori: Nyheter, Sent'n Done | 2,010 views

Gudmund Grønhaug har førstebesteget (Veien ut av) Grufsedalen 8b+ på Ekne. Han omtaler den som antakelig en av de mest majestetiske linjene i Norge. Linja går på Tegneserieveggen.

Kilde: 8a.nu

“Følger egen videre fra eggmysteriet helt opp. 20m klatring på og rundt eggen. Nydelig linje og utrolig fin og eksponert klatring. Legger ved et bilde hvis det er av noen interesse. For meg er det iallefall det største jeg har gjort. Det har gått 7 år siden den ble bolta. Jeg har trent meg opp og igjennom to kneoperasjoner og en betennelse i høyrekneet og et avrevet leddbånd i det andre. En alvorlig fingerskade, en senebetennelse i høyre tricepsen, betennelse i subscapularis og en del annet småsjafs i løpet av denne tida. ”

-kommenterer Gudmund til red.

Del med andre:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
Emneord: , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 stemmer, gjennomsnitt: 5.00 ut av 5)
Loading ... Loading ...
WP-PostRatings-->

18 Responses »

1. På svaveggen Tegneserieveggen. Skikkelig majestetisk sva, mao.

2. Ekne..majestetisk? Her er det ugler i mosen og ti kråker på taket før ørene faller av mao.

3. Sa brura ;-) ;-) ;-)

4. “…av de mest majestetiske linjene i Norge”! Nå måru roe strutsingen og dra hue opp av trønderleira.

5. Å kalle en av norges mest majestetiske linjer for Grufsedalen vitner vel om liten sans for estetikk i utgangspunktet.
    Kan vi ikke få et bilde av denne flotte linja?

6. Lars, vent til neste nummer av Alpinist, der kommer det et eget bilag om denne majestetiske ruta.

BTW, for en stund siden gjorde jeg en førstebestigning av ei kilerute med grad 5+ og kalte den “Norges mest majestetiske linje”. Siden ingen protesterte på dette regner jeg med at den har hatt denne statusen helt fram til nå? Uansett, førstebestigeren setter navnet på ruta, så da beholder den det navnet til evig tid…

7. Har sendt bilde til red.
    Navnet spiller på gamle Carl barkshistorier fra donald. Eggmysteriet er historien om firkanteggene og hvordan Donald, Skrue og guttene havner som fanger i grufsedalen. Veien ut av grufsedalen er en forlengelse av eggmysteriet opp den delen vi trodde var umulig når vi bolta den og således en vei ut av eggmysteriet og grufsedalen.

8. Nå er det vel slik at ruta går opp eggen helt til høyre i tegneserieveggen, slik at ruta er vel ikke noe utpreget sva, heller rimelig bratt og flott linje, spør du meg. Å ja, dra rundt på ulike sportsklatrefelt i Norge å se etter tilsvarende ruter…. Tror ikke man finner så mange som er av denne karakteren.. Dra til Ekne å prøv å få 2. bestigning, og man vil nok få ei flott og pumpende klatreopplevelse. Jeg tipper Gudmund stiller velvillig som guide….

9. [...] også nyhet Norges mest majestetiske linje? Del med [...]

10. ahem… I CB-historien er det “Gufseplassen” som er navnet – ikke Grufsedalen… Historieløst rutenavn mao…

11. Beklager Tron, men du tar feil. I Carl Barks Beste, sier Donald til guttene etter at de har kommet ut ” vi må huske at folket der nede i grufsedalen aldri har sett solen, stakkar”.
    Kan gjelde for mange det gitt…

12. Dersom navnet “Grufsedalen” benyttes i Carl Barks Beste, er dette en annen oversetting enn den som Vivi Aagard brukte da historien for første gang kom på norsk i Donald Duck & Co nr 13-17 1963. Her spør Donald kongen “Hva heter dette stedet forresten, konge?”, hvorpå kongen svarer “GUFSEPLASSEN! Det var det professoren frå Voss kalte det!”. Men når Donald og guttene forlater dalen sier Donald “Vi må huske på at folket der nede i Gufsedalen aldri har sett solen stakkar.”

Denne originaloversettelsen er også benyttet i Carl Barks Samlede Verk, bind 6, side 123-154 hvor historien om firkanteggene selvsagt er med. Den etterfølges sågar av en artikkel som heter “Det gode liv på Gufseplassen”.

Originalnavnet til Carl Barks for dalen var “Plain Awful” som Vivi altså oversatte til “Gufseplassen”.

Se også her: http://andebyonline.com/nyh/51/

Dersom Carl Barks Beste har brukt “Grufsedalen” er de altså ikke tro mot originaloversettelsen som altså bruker gufse…, og det må vel sies å være et utslag av ren vulgærdonaldisme at oversetterne der fant på et nytt navn på dalen enn det opprinnelige navnet som ble gitt dalen på norsk. Har dessverre ikke umiddelbar tilgang på den boken akkurat her og nå slik at jeg får sett det selv.

13. Også Wikipedia bruker “Gufseplassen”:

http://nn.wikipedia.org/wiki/Firkantfolket

http://no.wikipedia.org/wiki/Firkantfolket

14. hoho. språkstrid og vulgærdonaldisme!
    JESS!!! i’m in heaven!

15. Er vel ikke forseint å endre rutenavnet. Det er vel ikke så godt innarbeidet ennå..

16. Kanskje dette er noe Karl Eirik Schjøtt-Pedersen kunne ta fatt i? Han kjeder seg visstnok på jobben, og han er jo allerede en megadust.

17. Beklager beklager beklager
    Et ikke ubetydelig snev av dysleksi gjør seg gjeldene her. Svært glad for at feilen er rettet opp av Tron Dreyerdahl. Skal sporenstreks rette det opp!
    Riktige navnet skal selvsagt være (veien ut av) Gufsedalen!

18. Følgende er å lese på scorecardet til en svenske på 8a:

10/08/18 Eggmysteriet Ekne 3:e press. 8a+/8b. *

Her er 2 ting pinlig tydelig:
    1) GG’s første 8b er overgradert (dette visste jo alle intuitivt – egentlig)
    2) “Norges mest majestetiske linje” er noen få meters forlengelse av en 1-stjerners rute – Eggmysteriet (vedkommende svenske er ellers meget generøs på stjernene…)

Nå må du skjerpe deg Gudmund.

Legg inn din kommentar