Eva Helgø med 8b?
Jun 29th, 2010 | Kategori: Nyheter, Sent'n Done | 2,803 views
Eva Helgø har gått Hodet over vannet på Hell og kommenterer selv på 8a.nu: “Står i 8b. Men kan den fortsatt være det etter at man begynte å gå ut til venstre i toppen??? Jeg vet ikke. Pers?”
Kilde: 8a.nu
WP-PostRatings-->

Det har i den senere tiden blitt gjort mye rart på denne ruta. Sånn den gåes nå, med en start langt til venstre for den originale starten og lang slynge før toppcruxet så det kan omgåes til venstre det også, er den neppe mer enn 8a.
Den venstre starten er neppe mye lettere enn den direkte – tilsynelatende lurt, men man kommer feil ut. Men den er ikke så lengdeavhengig. Den lange slynga har ingenting med om man går venstre eller direkte i toppen (den er lengre nede). Bolten i toppcruxet forlenges ikke, og man er mindre enn en armlengdes avstand fra den uansett hvilken variant som gås.
Dette her er det villeste sprøyt og er en blanding av dårlig stil og dårlig rebolting. 1 bolten er satt slik at man kan nå den fra “renna” slik at den skal beskytte starten. Originalstarten er umulig å bomme på. Det er et tak som er limt på veggen. Opp til 2 bolt er det en bulder som er rundt 7B så greit opp til hvilen. Her kommer den lange slynga inn i bildet. Den blir brukt fordi det er for hardt og klippe bolten uten. MEN dersom man klatrer opp til neste klippetak er det umulig og komme seg ut til venstre og unngå toppcruxet slik de gjør i dag. Altså; Originalvariant er 7B bulder til hvil så en 7A-B bulder i toppen sum 8b (9). Ny variant, hoppe over starten opp til hvilen, klippe en forlenga slynge for å omgå cruxet i toppen ca grad (9-). Dette er en annen rute som har max 7 tak til felles med den originale. Originalen er heller ikke mer lengdeavhengig enn andre ruter på feltet!, Pål, Embret, Urban og Peter Bosma har gått den ingen er over 170! Løsningen er uansett ikke og klatre naboruta for å påberope seg en bestigning. For ordens skyld jeg aner ikke hvordan Eva har gjort det. Dette er kun en oppsumering av original variant og juks generelt!
Den 8b-varianten høres ut som en kul eliminasjon. Catcher man til ankeret her også?
Gudmund, jeg foreslår at du prøver venstrestarten (og sannsynligvis oppdager at du ikke greier den) før du anslår grad. Et langt flytt
erstattes av et trangt flytt, og den tyngste delen av startbulderet gjenstår å gjøre uansett hvilken vei du velger. Fjaset om den forlenga slynga er en ikke-sak: Den har vært forlenga i årevis fordi det er langt ned til forrige bolt. Men det er flere alternative klippetak som ikke utelukker noe veivalg i toppen, noe de fleste som har klatra der har skjønt. Har du forresten prøvd den venstre? Ikke det. Nei, da hadde det vel vært to hengerløse bolter litt under ankeret og en FA signert Hellboy GG.
Fint oppsummert gg. Er det mulig å få en lignende oppsummering av Onkel Geir også?
Tenker på 6c, 7c og din 8a variant av ruta.
Eva har nå oppgradert ruta på 8a.nu, og skriver at:
Etter å ha forhørt meg rundt har jeg funnet ut at det er flere som har brukt venstrebeta i toppen. Skriver den derfor i 8b som alle andre har gjort, og så får gradsdebatten taes av de som har prøvd flere ruter på samme grad..
Jeg gikk denne ruten i juni 2010, og gikk hørevarianten både “nede og oppe”. Jeg er av den oppfatning av at venstrevarianten i starten ikke gjør det mye lettere(kanskje noe, men mest mindre lengdeavhengig), men vil påstå at cruxet på ruta helt klart er i toppen(høyrevarianten). Om man går ut til høyre i toppen syns jeg at ruta holdt 8b, men må innrømme at venstrevarianten i toppen liknet på en juggfest. Kan noen eventuelt kommentere på om Eva falt i toppen av ruta?
Hvis ruta med “venstre venstre”-veien holder 8b, så er jo dette første 8b av en norsk kvinne, og det er jo bare å gratulere!
Greia her er jo at venstre-venstrevarianten ikke er “hodet over vannet” annet enn 7-10 tak på den. Bolt den nye ruta, gi den et navn og en grad. Skulle dt vise seg at den nye ruta holder grad 9 er jo saken grei og jeg skal være den første til å gratulere! All ære for innsatsen i å finne en ny linje på hell, men jobben må gjøres ferdig med bolter og skikkelig bestigning!
Skulle forøvrig like å se deg klatre opp til bolten over hvilen og ut til venstre, grunnen til at bolten står der den gjør er jo nettopp at det ikke skal være naturlig/mulig å klatre til venstre.
Please GG! Gi oss beta på onkel Geir daaaa.
GG: Bolte en rute som klatres på de boltene som er der nå? Høres helt sinnsykt ut. Det beste må jo være og merke hvilke tak som hører til hodet over vannet og de som hører til den nye ruten. Eg forslår innkjøp av rød og grønn sprayboks
Endelig litt fart i bolte- og grads-debattene. Alle må jo skjønne at 1) det er juks å lure seg unna et crux, og likevel notere seg for graden, og 2) at å bolte så tett at man på ethvert klipp kan velge mellom to eller flere bolterekker betyr at man har boltet for tett. Støtter det med farging av takene. Såpekokere og nettløker, ass’…
Om den boltes om slik at originallinja må følges, altså slik rebolting skal være, blir Eva sin bestigning ugyldig da?
Moro er det, riktig så moro, å se at det nu er Gudmund Grønnhaug som skal hisse seg opp over juks og fanteri. Hva blir det neste? At Karoli-familien går ut hardt i media mot trygdejuks?
Jeg savner en uttalelse fra Vekve og Nagell her, kanskje Reiten og, det er jo tross alt de som bestemmer.
Jeg har snakka med Pål Reiten om saken og blitt enig med ham om at vi flytter første og siste bolten slik at den originale linja må følges. Vil samtidig bolte opp en ny linje i renna. Vil oppfordre Eva til å gjøre førstebestigningen av den nye linja. Slik blir det to reine linjer som kan gjøres i god stil!
Førstebestigning??? Hva er det dere driver med der oppe i Barteland?
De bestiger de mest majestetiske linjene i landet lizm. I hvert fall på nett.
De derre “førstebestigningene” på Hell de siste åra er bare tragizk. Må alt boltes sønder og sammen? På kryss og tvers. At enkelte har både ADHD og tilgang på drill betyr ikke nødvendigvis at det er fritt frem for å lage jarlsbergost av cragget.
Er det den gamle ideen om matrisebolting, som endelig kommer til heder og verdighet?!
Hva skjedde med hovedregelen for utendørsklatring: klatre hvor(dan) du vil så lenge du får klipt alle boltene. Om noen har klatret en tyngre variant av ruta så er det vel ikke Eva sin feil at de andre ikke klarte å finne enkleste vei opp? Hun stiller jo til og med spørsmål om graderingen er korrekt. Dersom enkleste vei opp er lettere en 8b, så retferdiggjør det heller ikke at de som valgte en tyngre variant skal ha notert seg sin 8b. Dersom letteste vei opp er 8a, så står ruta til 8a! Punktum!
Mosomt tankeeksperiment: dersom ruta hadde blitt nedgradert til 8a (det er tross alt frlere som har notert seg denne ruta og brukt samme beta…). Hvor lang tid hadde det gått til GG hadde oppdatert sin 8a-notering?
Poenget her er at det er kun en dårlig rebolting som har gjort det mulig å klatre et annet sted enn der linja er. Nå har jo folk starta i en renne 2m opp og ut til venstre for boltene og klipt førsteslynga fult utstrekt ned til høyre. Når boltene blir satt tilbake der de burde ha vært hele tiden er den 8b og ingen vil kunne si at de har klatra “hodet over vannet” på noen annen måte en orginallinja!
Hadde egentlig ikke tenkt å svare på denne diskusjonen her, men føler at det er en del misforståelser som bør oppklares:
1. Reboltingen, som ble gjort for flere år siden, gjorde minimale endringer på bolteplasseringene. Ingen av boltene ble flytta mer enn 5-10 cm. Ikke bare til venstre, men også til høyre.
2: Slik de gamle boltene stod var det fortsatt mulig å klatre sekvensen jeg og flere har klatra. De gamle boltene er fortsatt tydelige. Alle som vil, kan dra på Hell og se dem fra bakken.
3: Startsekvensen som det her har blitt diskusjon om innebærer ikke å klatre i noen renne. Den renna det er snakk om er løst, stygt fjell, og jeg tror ikke noen, inkludert meg, har interesse av å klatre den. Den eneste forskjellen er selve starttaket. Så går man inn i de vanlige krimpene/lommene som man alltid har gjort. Startcruxet er med andre ord fortsatt det samme.
4. Angående den forlenga slynga: Det hadde ikke vært noe problem å gå venstrebetaen i toppen uten å forlenge den. Jeg hang og rista på krimpen over, kunne fint ha klipt fra der eller et av de andre takene i nærheten. Men pga at man ikke ønsker bakkefall i tilfelle noe skulle skje, har det vært vanlig å ha en langslynge hengende der. Bolten er satt ekstra høyt pga dårlig fjell lenger ned.
5. Venstrebetaen i toppen innebærer fortsatt en del av de samme takene man brukte på gamlemåten. Men man tar dem med høyre hånd istedet for med venstre. Faktisk gikk gamlemåten mye lenger ut til høyre fra linja, enn det man nå går ut til venstre.
Kort oppsummert: I starten bytter man kun ut ett tak, nemlig starttaket. Deretter klatrer man ikke rennen, som det blir hevdet her, men samme beta som før helt opp til siste bolt. Her tar man noen tak med høyre istedet for venstre hånd. I forhold til hvordan de gamle boltene stod før, er dette fortsatt innenfor samme linje. Man har kun funnet en annen beta. Den kan man godt ta en diskusjon på om er 8b eller 8a+.
Jeg håper dette oppklarte litt. Jeg ønsker ikke å jukse på meg en bestigning eller rute, og synes det er litt vel harde anklager mot meg uten å bli spurt om hva jeg faktisk har gjort. Jeg har prøvd å være ærlig om hvordan jeg har klatra, og åpnet for debatt rundt grad. Kanskje ruta er soft? Eller kanskje den bare passet meg godt. En debatt rundt grad er helt ok, men jeg liker ikke å bli beskyldt for juks.
Vi støtter deg 100% Eva. Hva er Hell-taksten om dagen?
Slutt å krangle om grader. Do the rapell.
http://rappel.blogg.no/
Kul blogg!
Det artige her er jo at GG synes å lett diskreditere sin ex her – gjennom noen lett dulge hentydninger om valg av beta og stil. Litt ufint ville vel mange kunne si….
Vi må bør jo for ordens skyld minne oss selv på at dette kommer fra en klatrer som er herostratisk berømt for sine jugebestigninger både her hjemme og i utlandet. Bare sånn til ettertanke altså.
Det her er pinlig GG. Skjerp deg.
Det er vel Jante som nok en gang gjør seg gjeldende her, og noe som gir ressonans til gamle diskusjoner i sjangeren Selin/Lundahl. Her må vi snart kunne rydde opp en gang for alle slik at vi får troverdigheten tilbake til klatringen. Ingen er tjent med å ha et slikt nivå på diskusjonen.
Bra jobba
8b er jo kjempehardt!!
Ser ut som en oppklarende og grundig oppsummering av Eva. Det virker jo nå som ruta er klatret i utmerket stil, og at debatten, som Eva påpeker, må dreie seg om rutas grad, og ikke den aktuelle bestigningen.
Hehe… ja, en herlig blogg, den rapellbloggen. Fikk nesten lyst til å dra ut å rappellere litt mer og klatre litt mindre, føler jeg.
Og som det står: Prustik redder liv!
Likte bloggen. Kids som har det kult. Husker jeg hang med gurusele i en eik back in the days. RSPCT
Enig
De viser hva klatring dreier seg om: Å ha det kult. Kanskje de kunne tatt med GG på litt rapellering? hihi
Gratulerer Eva, inspirerende!
Frem til Eva sin redegjørelse har jeg ikke vist hva hun har gjort på ruta.
Slik saken står nå er det tvil om miljøet vil ha en flytting av boltene slik at den “gamle” starten må gjøres slik den var tenkt. Jeg har ikke noe behov for å trumfe gjennom noe ombolting eller tvinge inn noen ny rute. Det ser ut til at diskusjonen frem til neste fører blir hvorvidt graden skal være 9- eller 9-/9 på den “nye” måten å gjøre ruta på. Så får man evt ta en diskusjon om det skal nevnes i en evt ny fører hvordan ruta ble gjort opprinnelig.
kjære GG. jeg har sett på flere av diskusjonene dine har inne, samt på kommentarene dine på 8a. Vær så snill og tenk litt over denne: de fleste av oss sier at vi har klatret en rute, ikke at vi har klatret en beta.
GG: “Det ser ut til at diskusjonen frem til neste fører blir hvorvidt graden skal være 9- eller 9-/9″
Altså 8a eller 8a+, 8b kan det ihvertfall ikke være? hmm
Tror du skal være forsiktig med å rope grader siden nesten alle bulderne du har ticket fra Fosen på 8a.nu har du oppgitt som en eller flere grader hardere enn konsensus/fører.
Kanskje han bare har klatret en vanskeligere beta en den som er beskrevet i føreren??
Trudde litt av greia med 8a.nu var at man logga den graden man selv følte passet, og ikke nødvendigvis den graden som står i føreren, slik at man over tid kan se hva folk flest syns om ei rutes vanskelighetsgrad, og om den f.eks passer korte eller lange folk. Da er det jo ikke værre enn at Gudmundg syns de fleste ruter/buldre passer ham dårlig, og at han derfor har valgt å logge i den hardere enden av skalaen. I tillegg er det jo ikke alle som er velsignet med god hukommelse. Derfor er det jo også forståelig at Gudmundg ofte logger både sit- og ståstart til samme bulder, gjerne fra samme økt, og helst uten navn (for hvem husker vel hva alle disse harde rutene/problemene heter). Jeg syns ikke vi skal være så krasse i kritikken her. Fokus bør heller rettes mot Evas prestasjon på Hell. 8b, 8a+ eller kanskje tilogmed lettere, det er uansett bra støta for ei dvergjente.
Nok nå
Jeg vil forsøke og avslutte tråden, iallefall for min del, på en verdig måte.
Jeg vil nok en gang understreke at når eva går 9, og det er jeg overbevist om at hun kommer til å gjøre, skal jeg være først i køen til å gratulere henne!
Problemet med bestigningen her er at det er rotete bolta i starten, og toppen. Noe som åpner for en ny, lettere, variant av ruta. Tiden får vise hva graden blir, 9- er foreslått, og om de forskjellige variantene evt nevnes i en ny fører.
At mitt 8a scorecard skal trekkes frem og lages løgner om igjen gidder jeg ikke kommentere mer. Det har jeg gjort meg ferdig med for lenge siden!
Tull og tøys gudmund. Å uttale seg om en beta en ikke har prøvd (eller?), er rett og slett patetisk. Du har jo faktisk innrømmet at du ikke engang visste hvilken beta som faktisk hadde blitt brukt – før du utalte deg. Alle skjønner at det du vil oppnå med denne tråden er sverting, av uvisse grunner. Bra at du gir deg. Folk ler av deg
Jeg savner det gamle forumet, men dette lindrer smerten litt.
“En bitter mann?”, “8a.nu”, ggs siste stikk”, “Veteran”, “Judge Dread”;
Værsågod:
av og til
så er jeg så dum
at når jeg ser meg i speilet
da blir jeg irritert
og jeg blir dum i pysjamas
jeg blir dum med frakk
og når jeg går på bussen
da skjønner alle at
her kommer dumme dumme dumme dum
her kommer dumme dumme dumme dum
wow wow
yeah yeah
slik går refrenget her
og av og til
så er jeg så tøff
da blir jeg imponert
og jeg blir tøff i pysjamas
og jeg blir tøff med frakk
og når jeg går på bussen
da skjønner alle at
her kommer tøffe tøffe tøffe tøff
her kommer tøffe tøffe tøffe tøff
wow wow
yeah yeah
slik går refrenget her
og av og til
så er jeg slik
ser jeg ingenting
jeg tar ikke på meg pysjamas
jeg tar ikke på meg frakk
og når jeg går på bussen
da skjønner alle at
da skjønner alle at
da skjønner alle at..?
(Delillos)
GG på 8a.nu:
10/07/17 selbuvuddu extension Hell Hard kanskje hardere? FA? Nå er uansett de tre gamle ført sammen igjen
Utrolig hva folk får seg til å gjøre for å tviholde på poengene sine på 8a.nu. Klassisk Grønnhaug å gå 2 meter graps over opprinnelig anker for å kunne logge både ny duste-FA og karre til seg 1100 nye poeng.
Skal man le eller gråte?
Stein Gunnar Grastveit 7c Eventyrblanding Flatanger Treng regelbok for 8a eliminasjonen.
Gudmund Grønhaug 8a Eventyrblanding Flatanger Purest style, no chalk, no gear,
no tickmarks!
Imponerende å sighte en komplisert eliminasjon
Ja. Eller hva med den 8Aen han regget på scorecardet sitt nylig som plutselig har blitt til 7B med en sur kommentar om at det ble mye styr rundt hvilken stein og grad?
Jævlig irriterende med folk som korrigerer en når en regger 7A som 8A ass. Kan ikke folk bare passe sine egne saker, lizm?
Helt feil Borat
Det er glimrende når folk tar seg tid til å korrekturlese andres scorecard. Sånn kan feil og missforståelser rettes opp! Jeg har åpenbart en stor fanskare som stadig tar seg tid til å reise land og strand rundt for å kikke meg i kortene, det setter jeg veldig stor pris på.
Ha ellers en god sommer videre
Enden på visa må være at noe av det viktigste innen klatring må være å holde sin sti ren, altså verken skryte på seg bestigninger, grader eller damer… Dessuten burde man holde seg unna 8a.nu hvis man har en tilbøyelighet til å jukse, man blir avslørt tilslutt.