Ungdommen fortsetter kjøret
Jun 28th, 2010 | Kategori: Nyheter, Sent'n Done | 976 views
Jakob Heber Norum (14) har perset med Antarktis, Myggveggen og Kneip, Stryn begge 9-/9. Han flashet og På tur med Luhr 9-, Stryn og gikk Helse i fokus 9-, Myggveggen. Thilo Schröter (14) redpointet og disse rutene bortsett fra Kneip.
Martin Skaar Olslund (17) har sightet Mossexpressen 8+ på Gygrestolen, og han og Andreas Klarström har gått Skjoldet 8 på Kjerag i fri.
Kilde: 8a.nu
WP-PostRatings-->

Imponerende! Skal sies at Moss ekspressen aldri har stått i 8+ no annet sted en i føreren. Øyvind Moss satte ruta opprinnelig i 8 blank etter repetisjoner i nyere tid har graden blitt oppjustert til 8/8+. Teknisk og balansete rute med få repetisjoner, vanskelig å sighte, så imponerende er det uansett:)
Antarktis er forøvrig 9- og helse i fokus 8+, og ingenting på stryn holder graden. Ikke for å være frekk, men det er lov å være litt edruelig.
Det hersker liten tvil om at disse barna og deres imponerende bestigninger symboliserer en generell nivåheving. De representerer også et veiskille… Skal man dra til bygdecrag på vestlandet for å perse på en tvilsom bratt jughaul, eller skal man gjøre som tidligere generasjoner; gå for veletablerte testpiecer på de betraktelig hardere cragene rundt Oslo? For en Osloklatrer tør jeg påstå at det er her yardsticken ligger for hvor god en egentlig er! Problemet ligger i alle de overgraderte rutene rundt om i landet. Hva er egentlig poenget? Som nevnt over, det er lov å være litt edruelig. Trist å tenke på at all overgraderingen rundt omkring har ført til at folk tror de klatrer hardere enn det som faktisk er tilfellet. Tror få kan ha innvendinger om at en 9- på f.eks. Lier er ihvertfall en grad, om ikke to hardere enn på f.eks Stryn eller Myggveggen. Jeg prøver ikke å undergrave kidsa sine prestasjoner her, men hvis det kan få dem til å teste ut de harde rutene på Fetsund eller Lier hadde det gitt personlig tilfredsstillelse… Da kan jeg lene meg godt tilbake i visshet om at smekk på pungen får’em uansett!
For øvrig, godt jobba uansett! Stå på!
Trodde Martin gikk Maraton for en liten stund siden ? Holder den graden ? Eller skal dere nedgradere alle rutene disse barna gaar, blir ganske mange ettterhvert. Ingenting på stryn holder graden, my ass.
Jaja, Fetsund er klatringens universelle sentrum…
Tror de fleste oldinger (ikke fra Olden, men gammal) gleder seg over prestasjonene til kidsa (og kanske til og med blir litt gira og tar i…), mens noen få blir bitre og må få sagt et eller annet “edruelig”
Selvfølgelig er det utrolig imponerende det Martin har prestert i det siste (Skjoldet, Maraton etc..)! Han stiller i en klasse for seg. Når det er sagt, så er det easy-ticksene rundt omkring som irriterer, ikke at barna sannsylingvis klatrer fletta av meg uansett. Hadde Stryn ligget i Spania, ville de fleste gått god for gradene. Poenget er at vi opererer med et gradssystem som ligger minst en halvgrad, ofte en helgrad over de koresponderende sydeuropeiske gradene. Derfor får man ikke 9-/9- cred for å ha gått en 8a på Myggveggen! Jeg har ingen som helst tvil om at disse barna etterhvert kommer til å harve over det som er av harde ruter i dette landet, men det får likevel være grenser.
Hadde Beachen ligget i Spania så hadde ingen giddet å borre ruter der engang, for ikke å snakke om å reise dit for å lure seg selv med overgraderte ruter.
Beachen er ikke et ordentlig crag. I samme kategori som Ekne.
Sorry overreagerte. Beachen er seffern ikke fult så ræva som Ekne.
fatter ikke at noen gidder å irritere seg over “easy-ticksene”, men det er vel bra at noen finner verdi i det…
Beachen har kvalitetsruter fra 6- og opp til langt over mine evner. Personlig må jeg si at dette cragget er det feteste plassen jeg har vært i Norge. Eneste som trekker ned er sand på enkelte tak. Tipper de som disser beachen ikke har vært der. Sikker de samme dustene som disser Kalymnos.
Kalymnos, på lik linje med beachen fortjener tyn! Klatringen er ok, men gradene der tjener ikke annen nytte enn å booste folks ego. Hvorfor gidder man forresten å stikke til Kalymnos når man har fantastiske benchmark-crag som Can-pigui-piqui? i Siurana? Svar: Fordi klatringen krever dedikasjon og saus i armene! Selv om vi er i 2010 dreier ikke alt seg om utendørs plast-crag.
Hvorfor i alle dager skal ungene måtte tvinge seg opp de tynne drittrutene rundt Oslo. La nå barna få klatre og ha det gøy på ruter som krever ungdommens virilitet, og ikke bare gangsperre, som jo er en fordel på f.eks Lier.
Og gradene i Spania er forresten hardere enn på Stryn. Dersom noen skulle være i tvil.
skjerp dere jævla idioter. det er 14 åringer vi snakker om
Jeg tror at de som iriterer seg over av vi setter grader, bryr seg stort om grader selv. Jeg bruker 8a for å liste opp rutene, og buldrene jeg har gått, og for å se hva andre klarer slik at jeg kan glede meg over dem. På 8a må man sette en grad for å ticke en rute, denne er for meg ikke så viktig, MEN jeg har prøvd å gradere etter det jeg selv synes er riktig grad. Dermed har jeg fått bank for nedgradering av buldre som har hatt en helt klar grad siden FA. Jeg er tross alt en liten gutt med null erfarenhet, derfor ticker jeg nå det andre ticker, så om de ticker 7b, ticker jeg 7b. Jeg tror magnus har mer kompetanse hva angår grader en jeg, så at jeg får bank bare fordi jeg får “poeng” for 8a+, eller 8a synes jeg blir feil!
Med anonyme navn på nettet tviler jeg på at dere står for det dere sier…
Takk for meg