Øl og løk
Jun 24th, 2010 | Kategori: Nyheter, Sent'n Done | 705 views
Anine Eriksen perset for ett par uker siden med Alu alu laukar 9-, Løkenhavna. Onsdag gikk hun Harde tider 8-, Fjell. Denne var hennes tredje trad rute.
Kilde: André Gundersen
WP-PostRatings-->

På preplasserte sikringer og med massevis av topptauing på forhånd?
Eller gikk hun den “ground up” som det heter på svensk?
Sterkt uansett.
Var dette en ren spekulasjon om preplasserte sikringer, eller fakta?
Åpenbart en spekulasjon iom at sikringene ikke var preplasserte, men noen føler alltid et behov for å tråkke på andres prestasjoner.
Dette var kun et spørsmål.
Det er ikke for å “trakke på noens prestasjoner”, men dere må være enig i at det er en vesentlig forskjell, det hadde jo vært intet mindre enn sensasjonelt å gått en 8- ground up som din tredje tradrute.
Men ikke dermed sagt at det ikke er fint å gå en 8- på preplasserte sikringer, det er også stas, men kanskje ikke sensasjonelt.
Slapp av, dette var ikke preplasserte sikringer. Men ruta og sikringene var prøvd på topptau først. Altså ganske vanlig praksis. Sterkt av Anine!
Ok, takk for oppklaring, det er kjekt om slike ting står i artiklene, men det var vel bare snakk om å få avgårde nyhetene.
Jeg tar hatten av meg for Anine Eriksen, inspirerende saker!
Når det ikke presiseres noe kan man vel stort sett gå ut ifra at sikringene ble plassert på led, da det er “gjengs praksis”. Jeg gjorde i hvertfall det.
Kul prestasjon. Fett med kileruter.
Skjønner ikke hvorfor alle henger seg opp i den åtteminen??? Hun har jo gått nimin, jo! På bolter! Sikkert sjuse óg!
Men det er jo mye fetere å støte på kiler enn bolter da
Naturlige sikrede ruter er ikke gått dersom sikringene er preplassert.
Info om sikring på led er derfor fullstendig overflødig.
Når Gjest spør om dette sier det alt om hans forkrøplede forhold til god stil.
Greit, kansje du har rett, men man fikk ingen opplysninger i det hele tatt om hvordan hun gikk frem, med tanke på øving av ruten osv.
Kanskje det er annerledes på et litt høyere nivå, men jeg har klatret et par ruter på 7-tallet, men vil ikke si at “jeg går 7′ere på kiler”, fordi de har krevd mellom 10 og 20 forsøk på topptau, for å øve inn både flyttene og kileplasseringene slik at jeg kan klatre raskt og effektivt og ikke pumpe ut.
Men som sagt, mener jeg ikke at jeg går 7′ere, fordi de eneste jeg har gått har jeg voldtatt ned på mitt nivå, men 6′ere kan jeg gå rimelig komfortabelt.
Jeg husker ikke hvor jeg har hørt dette utsagnet, men jeg synes det er noe sannhet idet; “man klatrer ikke hardere enn det man kan gå på blikk, innøvde ruter viser bare hvor god utholdenhet og beta-hukommelse man har, men man er ikke flinkere å klatre enn det man går på blikk”
du er engentlig ikke “med” i det hele tatt du vel? du kan legge ut e-post adressen din her, så kan alle som innrapporterer noe skrive en ekstra lang avhandling til deg. kanskje ønskbart med opplysninger om lys- og temperaturforhold, hva ble spist til frokost, hva gjorde klatrer dagen før, har hun/han noen søsken osv
Det var et fint forslag, men det må da være bedre å bare skrive slikt i innrapporteringen så alle som vil kan se.
Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som synes det er kjedelig med en-linjes artikler der det bare står ”Morten Klatremus har klatret ‘Den Vanskelige Ruta’, grad 11+”.
Dager/forsøk som gikk med, motivasjonen til å gå ruta, historien til ruta om det er av interesse og beskrivelse av ruta/sendeforsøket hadde gjort innrapporteringene til interessante og inspirerende artikler, ikke meningsløse tall som bare sponsorer og gradnerder med innehud bryr seg om.
God ide!