Lierpillaren direkte endelig besteget

Sep 12th, 2009 | Kategori: Nyheter, Sent'n Done | 2,882 views

Da er Lierpillaren direkte endelig besteget i god stil. Stian Christophersen gikk ruta “ground up” og satte graden 8b+.

Kilde: 8a.nu

Øyvind Ville Sæthers bestigning i fjor skapte furore da det fremkom at de 3 første boltene var preklippet og at han startet på 2 steiner.

Kommentar fra red.: denne linja fortjener navnet Lierpillaren, mens ruta som nå lyder navnet burde hete noe annet da den traverserer diagonalt inn i linja.

Del med andre:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • Twitter
Emneord: , , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Foreløpig ingen stemmer)
Loading ... Loading ...
WP-PostRatings-->

30 Responses »

1. Grattis Stian!
    Dette kan godt være Oslos første 8c. (Jada DKK, jeg veit den ligger i Buskerud). Hoppet i seg selv kan være 7C, og 3. klippet tryna gutten 20 ganger på. Begge disse elementene skippet altså den forrige bestigeren. Mulig 7C+ til der den andre ruta kommer inn fra venstre. Sikkert hardere også. Dette av en mann som har flashet 4 7C i år og gått 3 8A+, en av disse i 3. forsøk, en annen på 2 dager.

Vi vil ha 8c!

2. Gratulerer Stian!
    Imponerende hopp og god psyke ved 3. klipp!
    Godt å se at ungdommen endelig tar ansvar.

3. Grattis Stian!
    Et spørsmål dog, hvor lenge er vi undgdommen før de nye kidsa blir ungdommen?

4. Imponerende hopp, og innsatsvilje under en regnfull periode. Gratulerer!

Minner om at det gjenstår litt filming ;-)

5. Herregud, det blir litt håpløst å gradere en rute ut fra et hopp, noe vi alle kan unngå med to cheaterstones. Meget urettferdig for korte personer, noe Øyvind er og Stian ikke er. Tenk på det før dere uttaler dere. Slike hopp tilhører buldring og ikke ruteklatring, det ødelegger alt. Skal snart gå opp og sementere en start på den ruta. Riktig grad blir da knapt 8B!

6. Grattis Stian!
    Når det gjelder gradering bør det ikke være så vanskelig å regne ut: Verdens mest kjente klatrehopp Hale Bopp er jo 7C – så legger vi på et kjipt klipp + psykefaktor = 7C+/8A parret med Lierpillaren indirekte = totalgrad 8B+/8C/8C.
    Om klatrehopp spesielt og dynamiske bevegelser generelt bør forbys, kan vies en tråd et annet sted på internettet.

7. Takk!
    Har ikke lagt mye vekt på hoppet i graderingen siden jeg finner det nært umulig å gradere det , på samme måten som med en catch. Jeg tror den kan holde 8b+ selv om hoppet hadde vært innen rekkevidde for de fleste og uten 3. preklippet. Mulig tiden viser noe annet.

Sementér den starten og se deg godt over skulderen for all fremskuelig fremtid…

8. Nå er den sementert, men jeg klarte ikke å henge på starttakene for det. Faen, jævlig urettferdig egentlig.

9. Nå snakker vi jo et rent hopp her da, ikke en dyno hvor du faktisk holder og drar på noe med henda. Vil til Øyvind sitt forsvar si at han er jo ikke spesielt høy egentlig, 1.73 eller no?
    Hvis vi lar diskusjonen om hoppet ligge… Jeg ser utfordringen i å klippe, henger du uten ben å klipper 2 og 3 Stian eller får du bena på noe?

10. Tipper at det i f.eks basketballkretser ikke diskuteres hvorvidt scoringer fra lave spillere burde telle mer….
    I klatring er det tydeligvis en menneskerett å skulle få gå en rute uansett kroppslengde. Hoppet til Stian involverer også vanskelig timing iom at man faktisk må klare å henge igjen på (de små) listene man hopper til. Tipper mange uansett kroppslengde klarer høyden, men ikke timingen (som igjen selvsagt også har med styrke å gjøre). Vanskelighetene på Lierpillaren rent klatremessig fra de omtalte listene og til topps er neppe mer enn 8b, men først skal hoppbevegelsen gjøres og deretter skal 3. bolt klippes (som i seg selv er en hard klatremessig bevegelse). At ruta derfor fortjener en 8b+ grad er derfor temmelig sannsynlig.

11. Nilsen, der tar du feil. I basketballkretser pågår det en nærmest uendelig diskusjon om mål fra spillere under 180 bør tilkjennes ett ekstra poeng. Diskusjonen startet den 26. juni 1987 da den 174 cm høye Daniel Moarentes skåret 3 mål for boston celtic mot selveste Lakers. en herlig, herlig kamp forøvrig.
    Dette til orientering.

12. Buldredyret,

Ja, han henger på en slapp sidelist med høyrehånda mens han opphever tyngdekraften og klipper, ikke bare 3., men også 2. bolt.

13. Uten ben, vel og merke.

14. Doktor I, du slutter aldri å overraske!
    Da jeg hostet opp basketanal(ogien) overså jeg totalt det faktum at det i klatremiljøet finnes en som helt og holdent har viet sitt åndelige liv til studiet av kurvball i alle avskygninger.
    Det skal ikke gjenta seg.

15. Dette ligner på diskusjonen om Maraton. Er det slik at alle de som en gang gikk Maraton hengende i en bolt eller stående på en stein ikke har gått den? Jeg bare spør, da det å komme av bakken er blant det vanskeligste på hele ruta for korte folk (mindre enn 175).

16. Her er vi inne på noe vesentlig. Hvorfor skal Øyvinds førstebestigning underkjennes, mens Pers førstebestigning av Marathon bestå? Per sto også på en stein, men han klippet alle boltene. De som deretter besteg ruta regnet å stå på en stein det samme som å henge i første bolt. Når så noen gikk den fra bakken ble dette derettter normen, men vedkommende har aldri påkrev førstebestigning. Almuen har jo det, men det er liksom litt pinlig at nordens første 8b fra ‘88 ikke har plettfri vandel. Derfor hysjes det i gangene.

Tilbake til Lierpillaren vet vi at Jacob gikk ruta på topptau hengende fra første bolt. Hva er så forskjellen på dette og det å gå startbulderet på topptau (som jo Øyvind gjorde)? Det å anerkjenne Nilsens bestigning som førstebestigning setter det hele i det rette perspektiv. Det føydale perspektiv.

17. Minner også om at jeg har hatt begge hendene i underhåndstaket på M. (uten å henge i bolten eller stå på en stein) , men i farten glemte å klippe ankeret. Hvorfor er dette dårligere enn de som dro seg opp i første bolt?
    Er imidlertid alt for beskjeden til å ta æren for førstebestigning av Lierpillaren (selv om topptauet ikke var stramt hele tiden). Det er likevel verdt å merke seg at topptauing og redpoint var likestilt den gangen, slik at samtiden oppfattet det som en helt legitim bestigning.

18. Hva skjer’a? Jokken, Dr. I, techno og Nilsen på engang? Mer enn kinderegg!

19. Vi må her huske på at Per hadde sin klatreoppvekst på 80-tallet, da det var ganske vanlig, spesielt på Damtjern, å stå på boltene, og således sto litt på steiner her og der sånn i en overgangsperiode på 90-tallet. At bolte- og steinståing er i ferd med å forsvinne ut av klatreteknikkpensumet, er kanskje et gode, men vi må også tørre å stoppe opp et lite øyeblikk og spørre oss: Hva mistet vi på veien?

20. Hvor går grensa?

Hvis jeg sparker/graver bort en tilfeldig stein ved innsteget på ei rute, der den har vært ansett som en del av inventaret i alle år, kan jeg da hevde førstebestigning?

Rebolter je ei rute, setter en bolt til eller trekker fra en, kan jeg da hevde førstebestigning? Ref Hærverk er den gått/førstebesteget post reboltinga? Eller Uhyre potent, den ble jo til og med lettere, hvemhar fb.?

Ramler det av et tak etter 10 år på ei rute ref Pump, kan noen da hevde første bestigning, i så fall gratis Bore?

Men bare hvis det endrer graden? Eller?

Etisk råd?

21. Når Yngve besteg Morrison etter at sidetaket på cruxet hadde fallt av, skrev vi inn han som førstebestiger og med ny og hardere grad i føreren på SS. Vi ble da kontaktet av Hansen som sa seg sterkt uenig i endringen, hvorpå vi endret tilbake. I ettertid viser det seg også at Rob som har besteget ruta både før og etter mener at den er lettere nå.

Førstebestigninger ømfintlig tema. Alle skal ha sitt og historien bør fremkomme. Tokeruddebatten fikk frem viktigheten av å kreditere kreatør. Således bør det også være rom for at rebestigere får sinn lønn i et kommentarfelt i en fører.

22. Godt poeng!
    Jeg oppfatter hirarkiet slikt:
    1. Kreatør
    2. Førstebestiger
    3. Rebestiger

Hvis 1 er vesntlig dårligere enn 2 og ikke i stand til å bestige ruta etter at 2 har førstebesteget den, er vedkommende litt dottete, men får sin lønn himmelen. Hvis 1 og 2 er nærme hverandre i ferdigheter og 1 er i stand til å bestige ruta etter at 2 har gått den, er det synd på 1 og 2 oppfattes således som kiip og har til og med brutt en annen uskreven regel, du stjeler ikke andres prosjekter. 3 har sjeldent store meninger om dette, men ser på det som bonus å få litt cred for bestigningen.

23. Esso Røa refererer vel her til Nilsens for sene bestigninger i Sørkedalen. Før dette gikk han jo rundt og var en hyggelig mann, mens han nå stort sett bare er sur og tverr. En annen sak er en viss bestigning av gen X. Her ble det heng i siste bolt, der det var lett og litt vått, men hvis man kan velge å henge i første bolt, så kan man vel like godt stoppe i siste bolt?

Dette vil dessuten åpne opp for slagord som: La klatringen leve – bare Stian kan sveve!

Eventuelt kan man begynne med en poengtildeling utfra hvor god stil man gikk ruta i. F.eks. ti bolter på en rute, en bolt belastet, rutas grad er 9, vil gi grad 9/-10% eller forenkle det hele til 9-/9. En bedre formel kan sikkert enkelte klatrere komme opp med…

24. Utrolig bra tråd dette utviklet seg til å bli. Nesten alle hare ruter i Osloområdet viser seg å ha en interessant første/rebestignings-historie. Aktualiteten i Hanna Kvannmos utsagn om at man skal høre mye før øra detter av blir i aller høyeste grad bekreftet. Martin Schanke klarte jo endog å ta det ett skritt videre med å vise at man skal kjøre mye før døra detter av.

Når det gjelder Uhyre Potent, så bør vel ny førstebestiger inn i neste fører. Ruta er jo blitt vesentlig vanskeligere iom at man må klippe mange flere bolter nå enn før.

Det som skiller Lierpillaren og Maraton er forøvrig at førsteflyttet på Maraton er det letteste på ruta, mens det på Lierpillaren er omvendt. Dermed må man også begynne opp ned. Noe Stian gjorde, men Øyvind glemte, og dermed mistet førstebestigningen.

25. du stiger og stiger, når toppen, og så plutselig mister du den igjen.
    tøft at det går an å miste en bestigning. først eller sist.

26. Minner om at sitatet skal være:”….du skal hore mye før øra osv….
    Da skulle det bli mer forståelig for alle.

27. Det som er saa fint med Morrison er at Haakon baade er kreatoer og foerstebestiger. I juli 1992 ble jeg foerste rebestiger. Og som dere sikkert husker saa er vi begge rogalendinger! :-)

28. Hva mener du med at det er så fint med Morrison? Dette gjelder jo for 90 % alle ruter, at de er førstebesteget av kreatør. Mye tyder på at hensikten med innlegget var en desperat påminnelse om noe alle hadde glemt. Glemt ikke uten grunn.

29. Jet Tullevål, hva mener du med glemt ikke uten grunn?

30. Hvem husker vel på sølvmedaljørene?…

Legg inn din kommentar